Autoportret na granicy Meksyku ze Stanami Zjednoczonymi
 Self-Portrait on the Boarder of Mexico and the United States
 
Autorretrato en la Frontera Entre Mexico y los Estados Unidos

 Wymiary: 31 x 35 cm
 Własność: Manuel i Maria Reyero,
 New York City, Nowy Jork, USA

 

 Powiększ

Po niemalże trzyletnim pobycie w Stanach Zjednoczonych, Frida zaczęła bardzo tęsknić za Meksykiem. Na tym obrazie wyraźnie przedstawione są jej uczucia względem "Gringolandii". W zupełnie nietypowej dla niej, słodkiej, różowej sukni i białych rękawiczkach, stoi jak posąg, na piedestale pomiędzy dwoma różnymi światami. W ręku trzyma meksykańską flagę, co jasno pokazuje, w którą stronę zwrócona jest jej lojalność. Z jednej strony, starożytny meksykański krajobraz, z bogactwem jego ciepłych barw, egzotyczne rośliny i fragmenty azteckich rzeźb. "Meksykańską stroną obrazu" rządzą siły natury.
Z drugiej strony, martwy, zdominowany przez technologię, krajobraz Stanów Zjednoczonych, pełen szarości i błękitów. Jedyne, co łączy te dwa światy to generator energii elektrycznej stojący na terenie USA, czerpiący energię z korzeni roślin po stronie meksykańskiej, który jest następnie podłączony do piedestału, na którym stoi Frida. Inskrypcja z piedestału głosi: "Carmen Rivera namalowała swój portret w roku 1932". (Carmen to imię, które Frida otrzymała na chrzcie).
 

 

Frida podczas pracy nad obrazem i przyglądający się Diego

 

     Poprzedni   Malarstwo   Następny