Adelita, Pancho Villa i Frida
 La Adelita, Pancho Villa and Frida
 La Adelita, Pancho Villa y Frida

 Wymiary: 65 x 45 cm
 Własność: Tlaxcalteca Institute of Culture,
 Tlaxcala, Meksyk

 

 Powiększ

Kiedy doszła do siebie po niemalże śmiertelnym wypadku autobusowym, Frida zaczęła się znowu spotykać ze znajomymi ze studiów. Zaczęła się też angażować w politykę, podążając za hasłami rewolucyjnymi i odkrywając na nowo swoje meksykańskie korzenie. Na tym dość prymitywnym "kubistycznym" obrazie sportretowała siebie pośrodku, a nad sobą umieściła portret rewolucyjnego przywódcy - Pancho Villa. Po obu jej stronach znajdują się dwa obrazy o zupełnie różnych stylach i odmiennej tematyce. Ten z jej prawej strony to konwój rewolucjonistów zwanych Zapatistas i ich soldieras kobiet - Adelitas, przejeżdżających doliną Meksyku. W tle widać Popocatpetl, słynny meksykański wulkan. Obraz z jej lewej strony to modernistyczna abstrakcja jakiejś architektonicznej struktury. W tym obrazie Frida wydawała się łączyć obie idee, Rewolucję i Meksykanizm. Wykorzystała popularną piosenkę La Adelita jako część tytułu dla swojego obrazu. Adelita to młoda kobieta, która opłakuje odejście na wojnę swojego kochanka-żołnierza.
Temat tego obrazu został zainspirowany przez estridentismo, ruch meksykański, którego celem było rozwijanie świadomości społecznej i propagowanie rebelianckich haseł przeciwko systemowi. Ruch ten bardzo szybko "przeniósł się" na sztalugi wielu artystów, którzy zaczęli spotykać się w miejskich kafejkach w celu dyskutowania o swoich pomysłach. Obraz Fridy miał przedstawiać jedno z takich spotkań.
Przed rozpoczęciem malowania tego obrazu, Frida najpierw zrobiła jego szkic ołówkiem. Szkic ten był dużo bardziej szczegółowy i rozbudowany, niż obraz, który później namalowała. Na obrazie nie ma większości członków grupy, widać jedynie jednego z nich, człowieka bez twarzy, który pojawia się obok Fridy. Rozbieżności te pozwalają przypuszczać, że obraz jest niedokończony.

 

     Poprzedni   Malarstwo   Następny